Startsida - Om föreningen - Information till boende - Dokument - Kontakt
Att bo i bostadsrätt När du köper en bostadsrätt blir du andelsägare och medlem i en bostadsrättsförening. Föreningen drivs av oss andelsägare gemensamt och det är vi tillsammans som alla bidrar till ett ordnat boende för alla och faktiskt ÄR föreningen. Styrelsen, som utses av medlemmarna vid den årliga stämman, har bland annat till uppgift att förvalta våra fastigheter och byggnader och se till att nödvändigt underhåll utförs. Felanmälan I det fall något fel uppstår ska felanmälan göras till vår förvaltare, Nabo/örehus Fastighetsförvaltning, på nedan kontaktuppgifter. Styrelsen ska normalt ej kontaktas då den tekniska förvaltningen har överlåtits till Nabo/örehus och i det fall våra fastighetsskötare ej på egen hand kan lösa något problem kommer en extern entreprenör att anlitas varpå styrelsen blir inblandad. Felanmälan - vardagar För felanmälan avseende bostad eller tvättstuga vardagar mellan klockan 8.00 och 16.00 kontaktas Nabo/örehus på telefon 010-288 00 26 eller e-post felanmalan@nabo.se Det går även bra att felanmäl inne på medlemmens egna portal på Nabos hemsida, gå till nabo.se och välj logg in och följ anvisningen. Felanmälan - akuta fel efter kontorstid För fel som inträffar efter kontorstid hänvisas till Örestads industribevakning på telefon 040 - 93 12 70. Utryckning kostar 800 kronor vilket kan komma att debiteras den boende. Felanmälan bredband och kabel-TV Vid problem med bredband och/eller kabel-TV hänvisas till Sydantenns hemsida Övrig information Allmänt Representant för föreningens styrelse finns tillgänglig på kontoret i lokal J på Emil Göranssons väg 205, varannan måndag (ojämn vecka) mellan klockan 18 och 19. Här kan du bland annat ställa frågor om ditt boende, lämna förslag och synpunkter, och hämta brandvarnare eller boka flyttkärral. Övriga tider går det utmärkt att lägga en lapp i föreningens brevlåda utanför kontoret. Varmt välkomna! Brandvarnare Enligt Statens Räddningsverks allmänna råd och kommentarer om brandvarnare i bostäder bör varje lägenhet vara utrustad med brandvarnare. En tidigt upptäckt brand ökar väsentligt möjligheterna att sätta sig i säkerhet, undvika allvarliga skador som en följd av branden, och det ökar också möjligheterna att kunna släcka branden samt begränsa skadorna på egendom och miljö. Om du inte har någon brandvarnare i din bostad kan du hämta ut en på föreningens kontor. Bredband Samtliga lägenheter är anslutna till bredband via Sydantenn. För mer information, se Sydantenns hemsida. Kabel-TV Föreningens samtliga lägenheter är anslutna till kabel-TV genom avtal med Sydantenn. Föreningen abonnerar på ett basutbud och det står de boende fritt att utöver dessa kanaler teckna individuella abonnemang. För mer information, se sydantenns hemsida. Festlokal Föreningen har två festlokaler, lokal B och lokal J, som de boende kan hyra. Hyrespolicys hittar du här. För att boka lokal hänvisas till Aws Saad 073-6265861. Köksfläkt Fläktkåporna som passar till vårt FTX-system finns endast att köpa hos i3ahco, du når dem via deras hemsida www.i3acho.se eller besöksadress Stenyxegatan 24 i Malmö. För att få rabatt och rätt fläktkåpa, kontakta i3ahco och uppge föreningens namn. Instruktion för hur du byter fläktfilter hittar du här. Flyttkärra Föreningen har en kärra som du kan låna vid flytt eller transport av större/tyngre föremål. Boka kärran på kontoret eller lämna en lapp i föreningens brevlåda med namn, telefonnummer, samt information om vilken dag och tid du behöver kärran. Försäkringar Utöver föreningens fastighetsförsäkring, som täcker skador som uppkommer på husen genom exempelvis brand och vattenskador, har föreningen tecknat en allriskförsäkring vilket innebär att du som boende inte behöver teckna egen tilläggsförsäkring för bostadsrätt genom din hemförsäkring. Gästparkering Gästparkeringarna är endast till för besökare till boende i föreningen. 2 st parkeringskort har respektive lägenhet fått att tillgå som läggs väl synlig i bilens framruta. Dessa varar 2 år i stöten och räknas som en värdehandling. Tappar den boende bort sina parkeringskort så kan 1 nytt hämtas ut för 350 kr vid 1 tillfälle under varje 2- årsperioden. Informationsbrev från styrelsen Styrelsen lämnar regelbundet ut informationsbrev till alla boende med uppdateringar om vad som pågår och planeras. Informationsbreven läggs även ut på denna hemsida och i Nabo portalen. Ohyra och skadedjur Om din bostad drabbas av ohyra eller skadedjur, gör anmälan till Nabo/örehus mellan klockan 8.00 - 16.00 via telefon 010-288 00 26 eller e-post felanmalan@nabo.se Vi har även avtal med Anticimex som också kan kontaktas vid behov. Sopsortering I föreningens miljörum får du kasta kartonger, tidningar, glas, metall, plast, och batterier. Ovanför kärlen finns skyltar med tydliga anvisningar om vad du får kasta i dem. Observera att det inte är tillåtet att ställa in sopor på golven i miljörummen. För avfall som inte kan sorteras i miljörummen hänvisas till SYSAVs återvinningscentraler i Malmö, Vellinge och Svedala. För mer information, ring 040 - 635 18 00 eller gå in på www.sysav.se. Stadgar Stadgarna utgör själva grunden för en bostadsrättsförening. De är interna regler som varje bostadsrättsförening måste ha och som kompletterar bostadsrättslagen. I stadgarna beskrivs reglerna för föreningens verksamhet. Aktuella stadgar ska vara registrerade hos Bolagsverket. För att ladda ner ett exemplar av föreningens stadgar, klicka här. Styrelsen Bostadsrättsföreningen företräds av en styrelse som du som bostadsrättsinnehavare och medlem i föreningen väljer på föreningens stämma som hålls en gång per år. Styrelsen är bostadsrättsföreningens företrädare och tecknar föreningens firma. Styrelsen ansvarar även för den löpande verksamheten, ska verkställa det som föreningsstämman beslutar, och registreras hos Bolagsverket. Trädgård och uteplats Du ansvarar själv för skötsel av din trädgård och uteplats. Högre plank och inbyggd altan fordrar byggnadslov samt styrelsens och grannarnas tillstånd. Vid förändring eller byte av staket, som kan inverka på din grannes bomiljö, måste du först kontakta styrelsen. För allas trivsel och för att ge ett gott intryck är det viktigt att du håller ordning i din trädgård. Om du inte vårdar din trädgård och/eller staket får du ett skriftligt meddelande från styrelsen om vad du måste åtgärda och även när det ska vara åtgärdat. Har du inte möjlighet att genomföra åtgärderna själv kommer tjänsten att köpas in och kostnaden debiteras dig. Trädgårdsavfall För ditt trädgårdsavfall finns kärl att hyra från VASYD. Kärlen finns i två storlekar, 190 och 240 liter, och kostar 710 respektive 900 kronor per år. Hämtning av kärlen sker varannan vecka från vecka 9 till vecka 50. För mer information och/eller beställning av abonnemang, kontakta VASYDs kundservice på telefon 040 - 635 10 00 eller gå in på deras hemsida, www.vasyd.se. Tvättstugor Föreningen har sex tvättstugor (en på varje gård) med två tvättmaskiner, en torktumlare, en mangel och två torkskåp i varje. På gård B och J finns även grovtvättstuga med en tvättmaskin och ett torkrum. Bokning av tvättid görs med tvättkolv på bokningstavlan i respektive tvättstuga. Efter avslutat tvättpass dammtorkar du maskiner och bänkar, rengör filter i torktumlare och torkskåp samt sopar och våttorkar golven. Observera att det inte  är tillåtet att använda föreningens tvättstugor till annat än det egna hushållets tvätt, såsom för idrottsföreningar eller åt vänner och bekanta eller dylikt. Vid förlust av tvättkolv står den boende själv för kostnaden för inköp av en ny. Regler för städning av tvättstugan hittar du här. Varmvatten och värme Föreningen debiterar varje lägenhet, efter storlek, ett värmetillägg som är samma summa varje månad och som är tänkt att täcka kostnaderna för uppvärmning. Kostnaden för kall- och varmvatten ingår i grundavgiften. Föreningens fjärrvärmesystem får ej utsättas för åverkan genom t.ex. påkoppling av golvvärme, då det kan ge obalans av värmesystemet ut i lägenheterna. Vattenutkastare Du som boende är ansvarig för att eventuell vattenslang kopplas bort från vattenutkastaren innan det blir vinter och minusgrader. Risken är annars stor att vattenutkastaren fryser sönder inne i ytterväggen, med vattenläckage och en kostnad på över 5000 kronor för byte av utkastare och eventuella reparationer som följd. Denna kostnad debiteras den boende. Uthyrning i andra hand Vid önskan om att hyra ut bostadsrätten i andra hand, kontakta styrelsen.
Inredning och köksutrustning, lokal J
Inredning och köksutrustning, lokal B
Sidan uppdaterades senast den 27 September 2022.